امضاء تفاهم نامه ۵ پروژه میان وزارت اقتصاد ، سفارت هند مقیم کابل و وزارت های معارف و تحصیلات عالی


3 years ago

امضاء تفاهم نامه ۵ پروژه میان وزارت اقتصاد ، سفارت هند مقیم کابل و وزارت های معارف و تحصیلات عالی
امروز تفاهم نامه ۵ پروژه میان وزارت اقتصاد ، سفارت هند مقیم کابل و وزارت های معارف و تحصیلات عالی با حضور داشت وکلای ولایات بدخشان، فراه، نورستان و کاپیسا به امضا رسید.
در مراسم امضای تفاهم نامه های این پروژه های جدید دوکتور مصطفی مستور وزیر اقتصاد پیرامون کمک های انکشافی و اقتصادی جمهوری هند به ویژه برنامه HICDP صحبت نمود.
وزیر اقتصاد کشور از کمک های آن کشور اظهار قدردانی نموده گفتند: "تا اکنون از جمله ۵۷۸ پروژه که ارزش آن در حدود ۱۲۰ میلیون دالر می شود، ۴۲۷ پروژه آن با ارزش ۹۰ میلیون دالر تکمیل شده و متباقی تحت کار و یا در مرحله تدارکات می باشد."
در ادامه دوکتور مصطفی مستور بیان نمودند: "این پروژه ها کوچک است اما تاثیرات اقتصادی و اجتماعی آنها در نقاط دور دست کشور بسیار ارزنده و مهم بوده و از کشور دوست هند خواستند تا مرحله چهارم این برنامه را که شامل ۸۰ میلیون دالر کمک جدید است، را نیز آغاز کنند تا در این مرحله حساس یک نوید خوب به مردم کشور، مخصوصا در نقاط کمتر توسعه یافته، باشد.
در ادامه برنامه به نوبت محترم وینی کمار سفیر کبیر جمهوری هند مقیم افغانستان، محترم عبدالتواب بالاکرزی سرپرست وزارت تحصیلات عالی، محترم عبدالسبحان روف معین مالی و ادارای وزارت معارف، محترم میر حیدر افضلی رییس کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان، محترم عبداللطیف مراد والی کاپیسا صحبت نمودند.
قابل یادآوری است که کشور هند مبلغ ۱۲۰ میلیون دالرامریکایی را برای تمویل پروژه های انکشافی با تاثیرات بلند اجتماعی (High Impact Community Development Projects - HICDP) که در ۳۴ ولایت کشور به ویژه در مناطق کمتر انکشاف یافته و دور دست تطبیق میگردد، اختصاص داده است.
این پروژه های جدید شامل ۲ مکتب در ولسوالی مایمی ولایت بدخشان، ۱ مکتب در ولایت نورستان، تعمیر تدریسی فاکولته اقتصاد ولایت فراه و اعمار سرک پوهنتون البیرونی ولایت کاپیسا می باشد، که ارزش مجموع آن ۲۰۰ میلیون افغانی می شود.