سفر جلالتمآب دوکتور مصطفی مستور به ولایت غور


4 years ago

سفر جلالتمآب دوکتور مصطفی مستور به ولایت غور

 

بتاریخ  4 جوزای سال 1398 خورشیدی وزیران اقتصاد، تحصیلات عالی، وزیر دولت در امور رسیده گی با حوادث طبعی و سفیر کبیر هند مقیم کابل در یک سفر رسمی عازم ولایت غور شدند. این سفر با استقبال گرم اداره محلی، شورای محترم ولایتی، جامعه مدنی، اساتید دانشگاه وباشندگان محترم ولایت غور روبرو شد. هدف این سفر  افتتاح پروژه های انکشافی با ثیرات بلند اجتماعی که از طرف کشور دوست هندوستان تمویل می شود وهمچنان  بازدید از وضعیت منارجام وبررسی چالش های پروژه های انکشافی در سطح این  ولایت عنوان شده بود.

در این سفر یک پایه پل بطول 42 متر، عرض 8 متر وبا هزینه 25 ملیون افغانی که از کمک های 100 ملیون دالری کشور دوست هندوستان تمویل شده  افتتاح شد  وهمچنان سنگ تهداب دانشکده  زراعت را که هزینه آن 80 ملیون افغانی می باشد گذاشته شد .

قابل ذکر است که در ولایت غورتا اکنون 10 پروژه تکمیل و7 پروژه در حال اکمال است وهزینه مجموعی پروژه ها 4.3 ملیون دالر می باشد.  این پروژه ها شامل: اعمار مراکز صحی، مکاتب، تعمیر تدریسی دانشکده زراعت، پل ها، کانال ودیوار های استنادی، آموزش های فنی وحرفوی می باشد. وزیرمحترم اقتصاد با هیات همراه شان   بعد از وارد شدن در تالار کنفرانس های مقام ولایت، جمع کثیری از باشندگان محترم ولایت غور از اقشار مختلف  در تالار کنفرانس های این ولا حضور یافتند. در ابتدای محفل الحاج غلام ناصر خاضع والی ولایت غور تشریف آوری وزرای کابینه حکومت وحدت ملی و سفیر کبیر جمهوری هند مقیم کابل را به این ولایت خوش آمدید گفته و از اشتراک گسترده اقشار مختلف مردم در این نشست اظهار تشکر وقدردانی کرد.

والی ولایت غور از کمک های 4.3 ملیون دالری کشور دوست هندوستان در سکتور های مختلف تشکری نموده وخواهان کمک های بشتر در این ولایت شد. والی غور  مشکلات ومحرومیت های ولایت غور را، از فقر وتنگ دستی گرفته تا عدم باز سازی ونوسازی، کمبود بودجه انکشافی سالانه وصدها مشکل دیگر را به محضر وزرا واشتراک کنندگان محفل بیان کرد.

 سپس محترم  فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی صحبت نموده و از کمک های بی شابیه کشور دوست هندوستان در بخش اعمار پروژه های ساختمانی در سکتور های مختلف واعطای بورسیه های تحصیلی برای استادان وشاگردان این ولایت بطور رایگان اظهار خرسندی کرد.

رئیس شورای ولایتی از سفیر کبیر جمهوری هندوستان خواست تا از اعمار شبکه آبرسانی شهر فیروزکوه، ترمیم وباز سازی منار باستانی جام غور واسفالت جاده های داخل شهر فیروزکوه مردم ولایت را همکاری همه جانبه نمایند.

 سفیر جمهوری هند و وزرای محترم اقتصاد، تحصیلات عالی و مبارزه با حودث طبیعی هریک به نوبه خود صحبت نموده و پلان ها و برنامه های خویش را در ولایت غور برای مردم وشهروندان توضیح دادند.

وزیر محترم اقتصاد با همراه هان شان عازم منار باستانی جام شدند. بعد از برگشت از منار جام از اعمار پیاده رو ها وچمن استدیوم ورزشی فیروزکوه دیدن به عمل آوردند. سفیر هند و وزیر اقتصاد از اعمار زینه ها ودیوار آن در آینده های نزدیک خبر دادند.

ساعت 1:30 بعد از ظهر جلسه سکتوری در دفتر کار والی غور برگزار شد  ودر این جلسه وزیر صاحب اقتصاد و وزیر مبارزه با حوادث طبیعی اشتراک داشتند،ابتدا وزیر صاحب اقتصاد صحبت نموده گفت که هدف وزارت اقتصاد انجام رسرچ های لازم است تا ما بتوانیم سطح فقر را در کشور پایین آورده وسطح تولید را با لا ببریم ما امروز در افغانستان 7.5 ملیارد دالر سالانه واردات داریم که این جای بس نگرانی می باشد ما در تلاش هستیم مزیت ترجیحی ومنابع تولید را در ولایت غور پیدا نماییم تا از آن طریق بتوانیم شاهد رشد اقتصادی چشم گیر برای مردم این ولایت باشیم.  در اخیر از پروژه های انکشافی با تاثیرات بلند اجتماعی که تحت پروسه های تدارکاتی قراردارد یا آوری نموده از رئیس شهر سازی خواست تا با ریاست انکشاف منطقوی وزارت اقتصاد هماهنگی داشته باشند تا بتوانیم به زود ترین وقت شاهد آغاز کار های عملی پروژه ها در این ولایت باشیم و همچنان بالای حفظ ومراقبت پروژه های انکشافی تاکیدکرده واز همه روسای سکتوری خواست تا در حفظ ومراقبت پروژه های خویش کوشا باشند تا نتایج خوبی را در پی داشته باشیم در در فرجام نیز وزیر اقتصاد از ریاست اقتصاد وکار مندان این اداره دیدن نموده و وعده هر نوع همکاری دادند.